torsdag 25 juli 2013

17 juli 2013/ Nairobi- Mina drömmars stad- Nora/ Ljus i en glänta 



Nu har Nora bott med oss här i vår lägenhet i Nairobi ca 2 veckor på Gemina Court serviced apartement.
Namnet Nora betyder på Somaliska- Ljus i en glänta. Det tyckte vi passade bra.
Vi bor i en tvåa med ett sovrum, vi tycker än så länge att det får vara någon måtta på lyxen. Vi delar sovrum alla fyra. Kommer då att tänka på Pär Lagerkvists : Mina drömmars stad.  men det jag minns är att de bodde väldigt trångt i boken,  typ alla personer  i köket. Kan det finnas likheter mellan 40 talets Stockholm och livet i Nairobi? Inte vet jag om det är en politiskt korrekt jämförelse men så funkar mina hjärna. (Marie)Konstigt hur ens associationer kan flyga härs och tvärs genom världsdelar och tider. Vår trångboddhet ger åtminstone lite effekter på olika relationsmässiga plan:

Relationen mellan syskonen
Benjamin är en fin storebror och faktiskt väldigt tålmodig ”När det verkligen gäller” Trots att han får vänta i Alfons Åberg anda.
Vi ska bara byta blöja, vi ska bara bada Nora, hjälpa henne med skorna först, seeeeeeeen kan vi gå till poolen, spela fotboll eller göra en teater om Alladin och Jasmine.
Vi blev varnade av några vänner om vi verkligen hade tänkt igenom beslutet att ta med Benjamins lego. Lillasyster kommer inte kunna låta dem vara ifred sa vännerna.
Varken Benjamin eller legot. Detta stämde Trots att vi försökt bygga en liten Koj/vrå av fåtöljerna i vardagsrummet där Benjamin ska kunna ha sin egen snickerboa.
Men Nora, ljuset i Gläntan, den lilla jäntan kryper igenom springorna förbi, badkassarna och fitness bollen som tjänar som foglim i koj-vrån. Hon attackerar de minsta bitarna och inte de stora legogranarna eller plattorna utan de ska givetvis få plats i munnen just precis den lilla lego cowboy hatten som Benjamin finlirar med tänker Nora klia gommen med. Men självklart vill hon göra som Storebror.
Det första Svenska ord/ namn som Nora sagt, är Benjamin. Det kunde hon före både pappa och mamma. Dock var nog Bä bä det allra första hon sa.
Men både Lillasyster och storebror verkar gilla att gosa och pussas med varann och Benjamin är stolt när han får bära henne.

Relationen mellan lillasyster och föräldrarna.
Nora busar, dansar och sjunger med oss. ( På sitt sätt,) bä bä är favoriten. hon gillar Tittutlekar, spatsera omkring och plocka upp och känna på saker. Tyvär så vill hon klia tänderna på lite allt möjligt och vi glömde att köpa tuggvänliga böcker åt henne. Hon är en riktigt envis tjej när det gäller tempot på matlagningen. Har hon bestämt sig att inte sova så gör hon inte det. Det finns några nätter då mitt tålamod tagit slut och min ton varit mindre puttenuttig, men så får jag dåligt samvete mot alla spädbarns föräldrar som i över 1 års tid fått gå upp på natten flera gånger för amning eller välling. En stor eloge till alla er som fixat det natt efter natt.

Relationen mellan fadern och städerskan.                                                                                                  
Det lät smaskigt va? Men det är inte Strindbergs liknade relationer det handlar om här.
Ett stort ljus i Gläntan här på Gemina court är ju att det kommer en städerska 6 dagar i veckan som diskar och städar. Fantastiskt!!  Ja det tycker vi. Det enda abret är att hon kommer till vårt lilla Pär lagerkvist kök alltid då Magnus står och lagar någon kulinarisk lunch rätt till familjen. Och vi vet ju alla att Svenska kockar kräver sin plats. Och den vill inte städerskan ge utan hon står envist kvar och diskar trots att den lite buffliga kocken himlar med ögonen.
Oss emellan tycker jag att det är rätt sunt egentligen på många plan att hon står kvar. Själv intar jag ofta en lågstatus roll gentemot städerskor, lite ursäkta att jag bor, jobbar här attityden.
Något jag kanske myste analysera i framtiden, eller också inte:)

Mindfullness
Våra dagar här i Nairobi är just nu ganska lugna. Vi har haft grillkväll med Svenska och Schweiz/kenyansk familj.Varit på inflyttningskalas hos Imma, vår kenyanska väninna och hennes 5 åriga son Adrian.
Finns en boll med i spelet, eller någon stor kille så trivs Benjamin. Finns popcorn trivs mamma marie och Nora(Har det visat sig)
Ett par turer till klädmarknaden Toimarket för att shoppa, pyjamasar, mini skor och Ben 10 tröjor. Samt 2 par byxor till modern som är för små, men som får vara en sporre för att komma tillbaka till det träningslägret här i Kenya som både jag och Magnus deltagit i. Hittills har vi Poweryoga och Aerobics 1-2 gr i veckan. På vårt lägenhetskomplex, samt att jag än så länge går 1g/v till Ptn jag hade förra vändan här i Kenya. Magnus är ju Squash fanatiker så det är ju det som gäller för honom.
Som sagt Nora är ett ljus i Gläntan, en jättego och levnadsglad tjej och Benjamin- som betyder den utvalde (tror jag) är Hjälte som är borta från alla kusiner, Farmor och Farfar, sina och
våra vänner i Sverige och än så länge (Innan svenska förskolan börjar) Får leka med Engelsk och Swahili talande barn här på gården. Vi får hålla tummarna för att även han i framtiden kommer att kalla Nairobi sina drömmars stad. Det är en gåva i livet för oss alla att ha fått två länder att ta vara på.

La la salama- Time for tea, Barnen sover:) 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar